PlaygroundVR

Jouw innovatie op Zorginnovatie.nl: wat levert het op?

PlaygroundVR vertelt…

Het enthousiasme spat ervan af tijdens het Skype gesprek met Jason van Eunen (22) en Freek Teunen (23). De twee vrienden ontmoetten elkaar tijdens hun bachelor Creative Technology aan de Universiteit Twente. Een opleiding die studenten uitdaagt de nieuwste technologie uit de informatica en elektrotechniek op een creatieve manier toe te passen en tot innovatieve oplossingen te komen.

 

Innoveren voor geluksmomentjes

En dat is precies wat de twee studievrienden deden. Zij zagen hoe jonge kinderen in het ziekenhuis (tijdelijk) van hun vrijheid om buiten te spelen beroofd werden. Jason: ‘Buitenspelen is een belangrijke en gezonde uitlaatklep voor kinderen. Het is vrij, sociaal, leerzaam en het geeft vooral veel plezier.’

Freek: ‘Voor dit gemis wilden wij een oplossing bieden; meer geluksmomentjes creëren met als doel een snellere genezing. Dus anderhalf jaar geleden bedachten we - oorspronkelijk voor een studie gerelateerde challenge - PlaygroundVR.’

Dit is een virtuele omgeving waarin kinderen uit het ziekenhuis met elkaar kunnen rondlopen, spelletjes spelen en praten. Vrijheid staat voorop; de kinderen gaan zelf op ontdekkingstocht in de grote virtuele speeltuin waar van alles te doen is. Hierdoor krijgen de jonge patiënten het gevoel dat zij ergens anders zijn en kunnen zij voor even het ziekenhuis vergeten.

 

Zorginnovatie.nl als bruggenbouwer

Afgelopen zomer - de challenge was al lang en breed voorbij - zaten de twee ondernemers samen in een café. Ze wilden verder met hun idee, een brug slaan tussen de techniek en de zorg. Maar hoe doe je dat als je nog geen netwerk in de zorgsector hebt?

Bij toeval stuitte Jason, diezelfde middag in het café, op Zorginnovatie.nl. ‘Dit kan wel eens wat voor ons zijn’, dacht hij. Jason:Het platform maakte indruk vanwege de professionele uitstraling en de hoeveelheid innovaties. Ik dacht direct: PlaygroundVR moet hier tussen staan. Het biedt ons de mogelijkheid om onze innovatie uitgebreid te presenteren en om onze beweegredenen, status en verwachtingen naar buiten te brengen.’ 

Dus ze maakten een profiel aan. In eerste instantie enkel met naam en een korte omschrijving. Tot de community manager van Zorginnovatie.nl hen eind september – en bij het uitblijven van een reactie, nogmaals in oktober -  informeert dat een uitgebreide omschrijving per fase toch echt essentieel is voor deelname aan het platform.

‘Er gebeurde zoveel die maand; softwarebedrijf Recognize had net toegezegd ons te willen ondersteunen bij het ontwikkelen van een test demo, we waren in gesprek met het Radboudumc Amalia kinderziekenhuis, kortom: we werden opgeslokt en Zorginnovatie.nl schoot er totaal bij in’, aldus Jason (lachend en licht verontschuldigend).

 

Die maand verscheen PlaygroundVR in de nieuwsbrief en toen ging het snel...

Freek: ‘Ik zat in de trein en mijn telefoon ging. Het was de innovatiemanager van het Spaarne Gasthuis. Ik snapte er niks van en dacht hè hoe kom je aan mijn nummer?’ Ze had PlaygroundVR in de nieuwsbrief van Zorginnovatie.nl gezien en was razend enthousiast. Zij waren al enige tijd op zoek naar nieuwe manieren om kinderen te vermaken in het ziekenhuis en ze wilden graag met hen in gesprek.

En zo geschiede. Het gesprek verliep positief, met als uitkomst dat het Spaarne Gasthuis als hun eerste proeftuin zal dienen.

 

Resumé: wat kan Zorginnovatie.nl voor nieuwe innovaties betekenen?

Voor deze twee enthousiaste ondernemers was het belangrijk dat zij een plek vonden om hun innovatie te testen en te verbeteren, en om bevestiging van ziekenhuizen te krijgen dat er behoefte is aan hun idee. ‘Zorginnovatie heeft ons nu al heel erg geholpen. Door de contacten met het Spaarne Gasthuis kunnen we straks, als de demo in januari klaar is, meteen beginnen met testen.’

Het omvangrijke netwerk is niet de enige meerwaarde in hun ogen. Jason: ‘Het platform is laagdrempelig, kosteloos en een bron van inspiratie. Het is heel nuttig om te lezen hoe andere ondernemers bepaalde fases aanpakken. En bovendien krijg je een goed beeld van het concurrentieveld.’

Freek: ‘Ik zou het andere ondernemers zeker aanbevelen om een profiel op Zorginnovatie.nl te maken. Juist in de startfase; wanneer je een idee hebt, maar nog niet precies weet wat je ermee kan. Pas als ideeën de wereld ingaan kunnen ze worden opgepakt. Pas dan kunnen er contacten ontstaan die de opschaling van het idee versnellen.’

Jason: ‘Je kan Zorginnovatie.nl eigenlijk in alle fases inzetten, dus wij blijven zeker ons profiel bijwerken. We gaan nu de testfase in, maar voor een verdere uitrol en financiering zullen we straks ook weer samenwerkingen opzoeken. En hopelijk kunnen we dan in 2019 meedoen aan de Nationale Zorginnovatieprijs!’

 

Wil jij ook delen wat Zorginnovatie.nl voor jouw innovatie betekend heeft? Graag! Neem contact met ons op via info@zorginnovatie.nl