Hoe een strategisch partnership leidt tot diagnostiek op afstand

05 maart 2019

Nog steeds is er sprake van een grote afstand tussen zorgverlener en zorggebruiker. E-health kan deze afstand verkleinen. Niet alleen wordt de patiënt meer betrokken in het zorgproces, het leidt ook tot het terugdringen van zorgkosten en tot meer verantwoordelijkheid (en initiatief) van de patiënt.

Remote diagnostics

Voor Hubert Mooren (36) - oprichter van Testalize.me - was dit het uitgangspunt bij het opzetten van een partnerschap met een traditionele zorgverlener. Kennis en expertise van traditionele zorg in combinatie met online mogelijkheden gelden als fundament voor ehealth.
De startup werkt samen met Diagnostiek voor U, een leidend diagnostisch centrum in Eindhoven, en biedt een webshop met anonieme soa testen die vanuit huis worden uitgevoerd. De klant dient lichaamsmateriaal af te nemen, dat vervolgens wordt opgestuurd voor onderzoek naar het lab. Een microbioloog controleert de resultaten, die vervolgens digitaal en anoniem worden verwerkt. De klant kan met een speciale code online de uitslag opvragen. Daarna worden de gegevens gewist.

“We zien onszelf als aanvulling op de eerstelijnszorg. Veel mensen die denken dat ze een soa hebben, zien op tegen een huisartsbezoek of een afspraak bij de GGD, met als gevolg dat aandoeningen te laat of helemaal niet worden gediagnosticeerd. We schatten dat de verborgen populatie wel eens 50% kan zijn. De zelftest biedt anonimiteit en zekerheid. Wanneer ze positief testen, kan er zelfs op afstand worden behandeld.”, aldus Mooren.

Voordelen samenwerking

Voor een lab is een dergelijke samenwerking zeer interessant, misschien zelfs noodzakelijk. Het is geen geheim dat vrijwel ieder laboratorium met overcapaciteit kampt. En of je nu 10 of 100 testen uitvoert in veel gevallen zijn de opstartkosten (reagentia) hetzelfde. Hier geldt dus ook gewoon dan er massa nodig is. Een lab is dus zeer gebaat bij initiatieven van startups.

Ook huisartsen reageren positief. Niet alleen omdat de verborgen populatie geactiveerd kan worden maar ook omdat de administratiedruk afneemt. Een kleine 20 procent van de getesten heeft een SOA, de overige 80 procent hoeft dus niet richting de huisarts en geadministreerd te worden.

Dan zijn er nog apothekers die de testen maar al te graag opnemen in het assortiment. Pure commercie wellicht, maar de apothekers met een verkoopautomaat vullen die graag met taboemateriaal. Zo ontstaat er een anonieme manier van distribueren die bovendien 24/7 per dag open is. Weer een barrière minder dus.

Patient empowerment

Het voorbeeld van deze startup illustreert dat de regie bij de patiënt positief kan uitpakken voor de hele zorgketen. Arts, lab en apotheek zijn onderdeel van de keten. Volgens Mooren is dit een vereiste. “Zonder de medewerking van een lab zouden wij niet kunnen bestaan. Ook wekt de intensieve samenwerking met huisartsen extra vertrouwen. Bovendien kunnen we op die manier zelfs behandelingen op afstand aanbieden.”

Professionals lijken dergelijke initiatieven sneller te omarmen, zeker wanneer blijkt dat betrouwbare spelers meewerken aan een project. Een reden te meer om voor strategische samenwerking met industry leaders te kiezen.

Acceptatie verzekeraars

De enige professionals die achter blijven zijn de verzekeraars. Deze organisaties lijken de kat uit de boom te kijken. En ‘toevallig’ is dit ook financieel interessant, de zelftesten zijn namelijk niet verzekerd. Iemand betaalt dus keurig zijn of haar premie en kiest daarnaast voor een zelftest. Dat is winst voor de verzekeraar. Dit verklaar wellicht de afwachtende houding.

Het zal lastig zijn om continu de vergoedingen te wijzigen bij nieuwe toetreders op de zorgmarkt. Toch gaat het om diagnostiek en is het moeilijk uit te leggen dat alleen bepaalde zorg wordt vergoed. Dit zal voorlopig nog tot veel vragen leiden van zorggebruikers. Maar door de strategische partnerships tussen online toetreders en traditionele spelers op de markt, wordt betrouwbaarheid en kwaliteit geboden. Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden. Ook dat zullen verzekeraars op den duur moeten inzien.

 

Sebas Eikholt is werkzaam als redacteur voor het gezondheidsplatform Patientempowerment.nl, een website over innovaties in de zorg. Hij deelt graag zijn expertise en opinie met andere betrokkenen in de zorg.