Succesvol opschalen Mobilea .png

De 10 tips voor succesvol opschalen!

Het afgelopen jaar heeft ZorgInnovatie tien verschillende start- en scale-ups geïnterviewd over hoe je als ondernemer succesvol kan opschalen. ZorgInnovatie heeft voor jou tien tips van de verschillende ondernemers op een rijtje gezet. Welke tip is in jouw ogen het meest waardevol? Laat het ons weten in een review onderaan deze blog!

PINKTRAINER

Pinktrainer is een interactief dashboard gekoppeld aan een smartphone app. De zorgverlener beschikt over een dashboard. Via het dashboard stuurt de zorgverlener opdrachten naar de patiënt, gericht op voeding, training en motivatie tijdens en na de behandeling van borstkanker.

Tip 1. Vind de balans tussen waardecreatie en financiën

Pinktrainer vroeg zich af op welke facetten zij fysiotherapeuten kunnen ondersteunen in het gebruik van het door hen ontwikkelde dashboard ter ondersteuning van bewegings-programma’s voor borstkanker patiënten. En hoe zij hun app zo gebruiksvriendelijk mogelijk kunnen maken voor patiënten. Parralel hieraan ontwikkelde zij ook gelijk hun businessmodel.

René: “Bij opschaling heb je te maken met de waarde van de applicatie in het gebruik van je afnemers. Dit is enerzijds de verhogende werking op de zorgkwaliteit maar anderzijds ook hoe het financieel passend inzetbaar is binnen de financiering van de zorgverlening. Kortom vindt continue de balans tussen waarde creatie van de afnemer en je businessmodel”

Pinktrainer blog.jpg

 

OZOVERBINDZORG

OZOverbindzorg verbindt alle partijen die betrokken zijn bij zorg voor patiënten. Patiënten overleggen zelf over hun zorg en krijgen op deze manier de beste zorg. 

Tip 2. Samenwerken is key

OZOverbindzorg stimuleert vanaf het begin de samenwerking tussen zorgprofessionals en patiënten. Het is belangrijk om mensen digitaal te leren samenwerken. Dit begint met elkaar leren kennen.

Zo houdt OZOverbindzorg vanaf het begin de samenwerkingsafspraken bij tussen de partijen. De eerste week wordt een sessie georganiseerd met de nieuwe gebruikers met uitleg over hoe het platform werkt. Na zes weken komt heel de groep bij elkaar. Wat gaat werkt wel en wat niet. Cindy: “Als iemand dan aangeeft te veel berichten te ontvangen, dan kan een ander daar rekening mee houden.”

Na drie maanden doet OZOverbindzorg dit nog een keer. Martine: “Dan zien we dat de samenwerking vorm begint te krijgen en zich een team vormt. En dat doen we bij die mensen aan tafel.”

 

ORYX MOVEMENT SOLUTIONS

ORYX maakt eenvoudig een analyse van het bewegingspatroon van verschillende mensen. Door het gebruik van sensoren kan een meting overal uitgevoerd worden. De uitkomst van de meting wordt omgezet in een eenvoudige en begrijpelijke analyse via de efficiënte en innovatieve gebruikersinterface.

Tip 3. Pitch, pitch & nog eens pitch!
ORYX heeft meegedaan met verschillende pitchevents waaronder: Sportinnovator Meet&Match, Sustainable Healthcare Challenge, Get in the Ring Netherlands en de Rabobank Duurzame Innovatieprijs (vitale gemeenschappen en zorg). Met succes! Het zorgt voor zichtbaarheid van je onderneming en nieuwe contacten die je verder kunnen helpen.

Marcel: “In het pitchen gaat het erom dat je mensen raakt. De meeste mensen hebben je profiel wel gelezen op ZorgInnovatie. Het gaat er niet om hoeveel je zegt maar wat je zegt. Wil je echt de wereld veranderen? Zeg hoe je dat gaat doen en waarom, en wijdt niet technisch uit over wat er allemaal mogelijk is.”

 

FLUIDBALANCE

FluidBalance is een systeem waarmee de urineproductie automatisch en realtime wordt gemonitord, 24 uur per dag. Dit leidt tot ontlasting van de verpleegkundige en bovendien tot een nauwkeuriger registratie van de urineproductie. Daarnaast speelt FluidBalance een belangrijke rol bij het tijdig identificeren van klinische achteruitgang van patiënt.

Tip 4. Ontwikkel een relatief simpele innovatie als je snel wilt opschalen

Omar en zijn teamleden hebben gekozen voor een relatief simpele oplossing voor het monitoren van urineproductie. Een oplossing die bovendien toepasbaar is op veel verschillende (verpleeg)afdelingen in het ziekenhuis wat opschalen nog eenvoudiger maakt.

Omar: “Als je in de medische wereld snel wilt opschalen, moet je idee niet te complex zijn. Er moeten niet te veel haken en ogen aan zitten.”

FluidBalance .jpg

 

WOLK - DE ONZICHTBARE HEUPAIRBAG

Wolk is een band die je om je heupen heen doet. Wanneer je valt geven 3 bewegingssensoren een signaal en zorgen dat de airbag gevuld is met lucht voordat je de grond raakt. Vervolgens loopt de airbag na de val langzaam weer leeg.

Tip 5. Ga het gesprek aan met ondernemers waaraan je kunt spiegelen

Vanaf het begin zocht Wolk regelmatig contact met andere ondernemers die al verder waren in hun ontwikkeling. Het voordeel hiervan is dat je sneller stijgt naar een hoger niveau en een netwerk opbouwt.

Filippo: “Zij konden mij de adviezen geven die ik nu aan jonge ondernemers geef.”

 

MOBILÉA BEELDZORG

Mobiléa Beeldzorg ondersteunt diverse zorgprocessen, met het doel dat zorgbehoevenden zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De inzet van beeldbellen zorgt ervoor dat contact persoonlijk blijft, maar wel (reis)tijd bespaart voor zorgprofessionals. Dit geeft hen de mogelijkheid om kwalitatief meer aandacht te geven aan de individuele patiënt.

Tip 6. Investeer in de interne trots!

In co-creatie met zorgprofessionals helpt Mobiléa zorgorganisaties om hun cliënten langer zelfredzaam en zelfstandiger te laten zijn met behulp van beeldzorg.

De medewerkers maken jouw product. Als zij niet overtuigd zijn van wat jouw product doet, dan gaat dit ten koste van hun betrokkenheid.

Marrit: “We delen binnen het team bijvoorbeeld regelmatig updates over wat we op locatie aan het doen zijn met het zorgpersoneel dat we trainen en best practices die we hieruit halen. Of we delen persoonlijke succesverhalen van cliënten. Hiermee creëer je saamhorigheid en betrokkenheid van je eigen personeel. Het gaat om de interne trots, dat is zo belangrijk!”

 

AFASIETHERAPIE.NL/ LOGOCLICKS!

De therapie begint bij de logopedist in de praktijk. Daar wordt, na het afnemen van enkele gevalideerde testen, de diagnose door de logopedist bepaald. Op basis van de diagnose wordt het behandelplan samengesteld en een deel van het plan is intensief oefenen om de taalvaardigheden zoveel mogelijk te herstellen.

Tip 7. Schets een realistisch tijdspad waarin de langzaamste schakel het tempo bepaalt

Eén belangrijke tip die Jan wil meegeven is: “Geduld! Laat de traagste partij het tempo bepalen.” In het ontwikkeltraject van Afasietherapie.nl liep de planning die zij voor ogen hadden namelijk niet gelijk met die van de Hogescholen. Het gevolg was dat de wetenschappelijke onderbouwing vanuit de Hogescholen nog niet afgerond was, maar de softwareontwikkelaar al wel verder wilde. Dit leidde in eerste instantie tot een te versimpelde versie van de innovatie die later weer moest worden bijgesteld. ‘Ongeduld’ kostte Afasietherapie.nl uiteindelijk vier maanden vertraging en onvoorziene kosten.

Jan: “Hogescholen denken in periodes van tenminste een half jaar en ondernemers in periodes van een week. Geduld is de belangrijkste tip voor ondernemers. Voor je het weet neem je verkeerde beslissingen uit enthousiasme.’’

 

MIND MANSION

Mind Mansion verbetert de huidige behandelmethode van angststoornissen door het inzetten van Virtual Reality, biofeedback en gamification.

Tip 8. Investeer in kennis

Voor de ontwikkeling van de innovatie Mind Mansion heeft het team de materie rondom angststoornissen helemaal eigen gemaakt door veel te lezen, te spreken met behandelaren en cliënten door in de praktijk mee te kijken. Op deze manier kregen ze een goed beeld van hoe een huidige behandeling eruitziet en waar de ‘obstakels’ liggen voor de cliënt.

Mind Mansion team

 

TINYEYE EUROPE

TinyEYE Europe is een onlineoplossing waardoor ouderen, bijvoorbeeld na een beroerte, in hun eigen omgeving logopedie live ontvangen, en daarnaast zelf onbeperkt kunnen oefenen met games in hun eigen, op maat gemaakte, online oefenruimte.

Tip 9. Bouw een heel goed businessmodel

In 2010 is Tiny Europe met haar businessplan naar de NZa gegaan en kreeg goedkeuring voor een prestatiecode voor online logopedie. Hiermee was de weg vrij om zorgverzekeraars te benaderen met de vraag of ze online logopedie wilden inkopen. Er was enige volharding voor vereist, maar inmiddels vergoeden alle zorgverzekeraars online logopedie.

Elisa: “Eén van de allerbeste dingen die we gedaan hebben, is dat we een gefundeerd businessmodel hebben neergezet.”

 

Abena & Stichting Philadelphia Zorg

De Abena Nova maakt continentiezorg op maat mogelijk, verbetert de kwaliteit van leven van mensen in zorginstellingen en vermindert de werkdruk van zorgmedewerkers.

Tip 10. Blijf kritisch op wat succes is
Philadelphia gelooft in de heilige kracht van co-creatie met startups. Dus toen vanuit de praktijk van zorgverleners de vraag opkwam ‘Is er niet een slimme oplossing voor het voorkomen van natte bedden bij incontinente cliënten?’, vonden zij Abena snel.

Wanneer Philidelphia Zorg een innovatie implementeert stellen zij zichzelf een viertal vragen:

  1. Lost het op waar het voor bedoeld is?
  2. Wordt de cliënt er beter van?
  3. Is het werkbaar?
  4. Slaat het aan?

Als het antwoord op alle vier de vragen ‘ja’ is, dan is de innovatie geslaagd en waardig genoeg om verder in te investeren.

OPROEP: ZORGORGANISATIE! WAARNAAR BEN JIJ OP ZOEK IN ZORGINNOVATIES?

Implementeer jij innovaties in de zorg bij een zorginstelling? En wil jij jouw implementatie tips graag delen?

Dat kan! Graag interviewt ZorgInnovatie  implementatiemanagers voor de blogreeks 'succesvol implementeren'. Een interview met ZorgInnovatie biedt jou een mooie kans om andere innovatoren te inspireren en natuurlijk om jouw organisatie in de spotlight te zetten. Geïnteresseerd in een interview? Stuur dan een mail naar info@zorginnovatie.nl.